fbpx

Waarom is social media voor bedrijven zo belangrijk?

Waarom is Social Media zo belangrijk voor je bedrijf?

Social Media is tegenwoordig zo groot en belangrijk geworden in het dagelijkse leven van miljoenen mensen. Toch krijgen wij soms nog de vraag waarom een bepaald social media belangrijk is voor een bedrijf. Om hier antwoord op te geven hebben wij deze blog geschreven over het belang van social media voor jouw bedrijf!

De statistieken

Ieder jaar presenteert Newcom de meest recente cijfers op het gebied van social media. De volgende gegevens zijn hieruit gekomen:

  • Wij Nederlanders zijn nog actiever gebruik gaan maken van social media.
  • Facebook blijft de grootste speler met zijn 10,3 miljoen gebruikers in Nederland. Wel is het gebruik van het platform licht aan het dalen.
  • TikTok is het meest snel groeiende social media platform van 2022. Ten opzichte van vorig jaar is het gebruik van de app gestegen met maar liefst 75%.
  • Ook Instagram is nog steeds aan het groeien. Ten opzichte van 2021 heeft dit platform een groei van 11% doorgemaakt in zijn gebruikers.
Mocht jij nou precies in B2B zitten, dan is LinkedIn natuurlijk belangrijk voor je. Daarom hier ook wat feitjes over LinkedIn.
  • Het aantal LinkedIn gebruikers is al jaren stabiel. Het platform telt 5 miljoen gebruikers in Nederland.
  • Het platform is geen plek om jouw vakantiefoto’s op te delen. Het platform wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijke doeleinden, zoals het delen van promoties of successen die bedrijven maar ook individuele mensen delen.
  • Het is dé plek waar je jouw (potentiële) klanten op de hoogte kan houden van alle ontwikkelingen die het bedrijf doormaakt.
Hiermee hoort Nederland tot één van de actiefste gebruikers van LinkedIn.
Veel Nederlanders gebruiken dus social media. Belangrijk is dat jouw bedrijf hier ook goed vindbaar en actief is! Om je te laten zien welke voordelen er te behalen zijn door het gebruik van social media voor je bedrijf, lees je hieronder 5 punten:

1. Meer naamsbekendheid

Door social media krijg je meer bekendheid. Als je bedrijf op een unieke manier aanwezig is en leuke actualiteiten deelt, trek je vanzelf nieuwe mensen/leads/consumenten aan. Met het delen van de content is het dan ook belangrijk om dicht bij het imago van je bedrijf te blijven. Door content te delen wordt er namelijk een beeld gecreëerd over jouw bedrijf naar de doelgroep. Uiteraard moet je dan ook tijd steken in het maken van de content.

2. Meer interactie met de klant

De klanten kunnen je makkelijker bereiken via social media, want dat is waar de meeste mensen elke dag leven. Chat met ze, help wanneer nodig. Het is een goed idee om service en contact te laten lopen via Whatsapp en andere chatservices als je een social media manager of secretaresse hebt. Daarnaast bepalen klanten tegenwoordig waar, wanneer en hoe ze naar diensten of producten op zoek gaan. Het gebruik van online is hierbij sterk toegenomen. Hoe meer informatie ze dan ook online kunnen integreren, hoe fijner dit voor de klant is.

3. Goedkoop adverteren

Op social media kan je relatief gezien goedkoop adverteren. Je kunt heel specifiek een doelgroep aanspreken en hen precies laten zien wat hen kan overtuigen. Dus bijvoorbeeld speciaal voor Rotterdammers een aparte advertentiecampagne maken. Dit is een stuk lastiger met traditionele media. Adverteren via social media zorgt voor veel meer conversie, door een groter raakvlak. Daarnaast is jouw doelgroep tegenwoordig ook meer online aanwezig. Dit is dan ook dé plek om ze te bereiken.
Ook kan je door middel van online te adverteren duidelijk zien hoeveel mensen je bereikt hebt en hoeveel acties hieruit gekomen zijn. Merk je dat een advertentie minder goed loopt, dan probeer je een ander beeld of tekst uit. Hierin kan je blijven experimenteren totdat je het juiste resultaat hebt bereikt.

4. Koopgedrag beïnvloeden

Door je producten te laten zien, door bijvoorbeeld advertenties, social influencers of normale berichten, wordt er meer gekocht. Dit geldt zeker voor B2C, maar ook voor B2B. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat meer dan de helft van de consumenten merken blijven volgen om op de hoogte gehouden te worden van hun activiteiten en mogelijke kortingen.

5. Genereren van bezoekers op je website

Verwijs potentiële klanten door naar je website via social media. Wanneer ze geïnteresseerd zijn in producten of diensten, dan zullen ze zich vanzelf verdiepen in jouw bedrijf. Zorg voor relevante content op jouw social media en post met regelmaat.

Ik hoop dat deze 5 voordelen je heeft geholpen inzicht te krijgen in hoe jij social media kan inzetten voor je bedrijf.

Iemand inhuren om jouw social media te beheren? Dat kan geregeld worden!
Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Meer lezen over:

BlogSEO

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ben je na het lezen van dit bericht geïnteresseerd in een van onze diensten? Design, Media, Marketing of Website. Toch liever eerst kennis maken onder het genot van een bakje koffie? Dat kan natuurlijk ook! Wij zetten de koffie vast klaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Misschien vind je dit ook interessant

Vorig bericht
5 stappen voor een goede website analyse
Volgend bericht
Waarom worden foto’s in RAW geschoten en niet in een JPEG?