fbpx

Waarom is social media voor bedrijven zo belangrijk?

Waarom is Social Media zo belangrijk voor je bedrijf?

Social Media is tegenwoordig een integraal onderdeel van het dagelijks leven van miljoenen mensen. Toch krijgen wij soms nog de vraag waarom een bepaald social media-platform belangrijk is voor een bedrijf. Om hier antwoord op te geven, hebben wij deze blog geschreven over het belang van social media voor jouw bedrijf!

De statistieken

Ieder jaar presenteert Newcom de meest recente cijfers op het gebied van social media. De volgende gegevens zijn hieruit gekomen:

  • Wij Nederlanders zijn nog actiever gebruik gaan maken van social media.
  • Facebook blijft een belangrijke speler met zijn 10,1 miljoen gebruikers in Nederland, maar het gebruik van het platform daalt langzaam.
  • TikTok is het meest snel groeiende social media-platform van 2023. Het gebruik van de app is gestegen met maar liefst 70% ten opzichte van vorig jaar.
  • Instagram blijft groeien met een groei van 9% in gebruikers ten opzichte van 2022.
Mocht jij nou precies in B2B zitten, dan is LinkedIn natuurlijk belangrijk voor je. Daarom hier ook wat feitjes over LinkedIn.
  • Het aantal LinkedIn-gebruikers is al jaren stabiel. Het platform telt 5 miljoen gebruikers in Nederland.
  • Het platform wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijke doeleinden, zoals het delen van promoties of successen door bedrijven en individuele professionals.
  • Het is dé plek waar je jouw (potentiële) klanten op de hoogte kunt houden van alle ontwikkelingen binnen je bedrijf.
Hiermee hoort Nederland tot één van de actiefste gebruikers van LinkedIn.
Veel Nederlanders gebruiken dus social media. Belangrijk is dat jouw bedrijf hier ook goed vindbaar en actief is! Om je te laten zien welke voordelen er te behalen zijn door het gebruik van social media voor je bedrijf, lees je hieronder 5 punten:

1. Meer naamsbekendheid

Door social media krijg je meer bekendheid. Als je bedrijf op een unieke manier aanwezig is en interessante actualiteiten deelt, trek je vanzelf nieuwe mensen, leads en consumenten aan. Het is belangrijk om dicht bij het imago van je bedrijf te blijven bij het delen van content. Door content te delen, wordt er namelijk een beeld gecreëerd over jouw bedrijf voor de doelgroep. Uiteraard moet je dan ook tijd steken in het maken van de content.

2. Meer interactie met de klant

Klanten kunnen je makkelijker bereiken via social media, want dat is waar de meeste mensen elke dag actief zijn. Chat met ze en help wanneer nodig. Het is een goed idee om service en contact te laten verlopen via Whatsapp en andere chatservices als je een social media manager of secretaresse hebt. Klanten bepalen tegenwoordig waar, wanneer en hoe ze naar diensten of producten op zoek gaan. Het gebruik van online platforms is hierbij sterk toegenomen. Hoe meer informatie ze online kunnen vinden, hoe fijner dit voor de klant is.

3. Goedkoop adverteren

Op social media kan je relatief goedkoop adverteren. Je kunt heel specifiek een doelgroep aanspreken en hen precies laten zien wat hen kan overtuigen. Bijvoorbeeld door speciaal voor Rotterdammers een aparte advertentiecampagne te maken. Dit is een stuk lastiger met traditionele media. Adverteren via social media zorgt voor veel meer conversie door een groter raakvlak. Daarnaast is jouw doelgroep tegenwoordig ook meer online aanwezig, en dit is dan ook dé plek om ze te bereiken.
Ook kan je door middel van online adverteren duidelijk zien hoeveel mensen je bereikt hebt en hoeveel acties hieruit voortkomen. Merk je dat een advertentie minder goed loopt, dan probeer je een ander beeld of tekst uit. Hierin kan je blijven experimenteren totdat je het juiste resultaat hebt bereikt.

4. Koopgedrag beïnvloeden

Door je producten te laten zien via bijvoorbeeld advertenties, social influencers of normale berichten, wordt er meer gekocht. Dit geldt zeker voor B2C, maar ook voor B2B. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat meer dan de helft van de consumenten merken blijven volgen om op de hoogte gehouden te worden van hun activiteiten en mogelijke kortingen.

5. Genereren van bezoekers op je website

Verwijs potentiële klanten door naar je website via social media. Wanneer ze geïnteresseerd zijn in producten of diensten, zullen ze zich vanzelf verdiepen in jouw bedrijf. Zorg voor relevante content op jouw social media en post met regelmaat.
Ik hoop dat deze 5 voordelen je hebben geholpen inzicht te krijgen in hoe jij social media kan inzetten voor je bedrijf.

Iemand inhuren om jouw social media te beheren? Dat kan geregeld worden!
Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Meer lezen over:

BlogSEO

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ben je na het lezen van dit bericht geïnteresseerd in een van onze diensten? Design, Media, Marketing of Website. Toch liever eerst kennis maken onder het genot van een bakje koffie? Dat kan natuurlijk ook! Wij zetten de koffie vast klaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

Misschien vind je dit ook interessant

Vorig bericht
5 stappen voor meer succes op social media
Volgend bericht
5 stappen voor online vindbaarheid